Decyzję o zmianie operatora podejmujemy z różnych powodów – zwykle zniechęcają nas wysokie opłaty, niska jakość połączeń czy słaby zasięg. Czasem jednak wystarczającą motywacją do zmiany operatora sieci komórkowej jest znalezienie korzystniejszej oferty, która idealnie odpowiada na nasze potrzeby.

Polskie sieci komórkowe – na którą się zdecydować?

Od 1991 roku, kiedy zadebiutowała pierwsza polska sieć komórkowa Centertel, na rodzimym rynku pojawiło się wiele firm oferujących usługi telekomunikacyjne klientom indywidualnym. Nierzadko, choć niekoniecznie słusznie, wychodzimy z założenia, że to właśnie najwięksi i najbardziej znani operatorzy zapewnią nam usługi najwyższej jakości i zaoferują najkorzystniejsze warunki umowy. Tymczasem w Polsce działają też operatorzy, o których być może nie wszyscy słyszeli – jak sieć OTVARTA – ale mogący zaproponować nam bardziej konkurencyjną ofertę niż najwięksi rynkowi gracze.

Dlaczego postanowiłem zmienić operatora?

Decyzja o zmianie operatora komórkowego nie przyszła łatwo – w końcu z poprzedniej sieci korzystałem tyle czasu, wiem, czego się spodziewać, a nowa firma to zawsze pewna niewiadoma. Z drugiej jednak strony dotychczasowa oferta już od jakiegoś czasu nie odpowiadała moim potrzebom, a zwiększenie pakietu wiązałoby się z podniesieniem miesięcznych opłat, co w dobie powszechnych podwyżek nigdy nie jest dobrą informacją. Ostatecznie postanowiłem więc chociaż zorientować się, czy na rynku w ogóle dostępne są lepsze opcje.

Jak znalazłem odpowiedniego operatora?

Nie znajdziemy optymalnej dla siebie oferty, jeśli nie będziemy wiedzieć, czego potrzebujemy. Poszukiwania polecam więc rozpocząć od sprecyzowania oczekiwań stawianych względem operatora. Zakres pakietu powinien odpowiadać temu, jak często korzystamy z telefonu i do czego zazwyczaj go używamy – do wykonywania połączeń, wysyłania wiadomości, przeglądania internetu czy serwisów społecznościowych, a może oglądania filmów lub słuchania muzyki za pośrednictwem popularnych aplikacji? Odpowiedzi na te pytania pomogą nam określić, jakiej oferty szukamy.

Nielimitowane połączenia i wiadomości

Możliwość nielimitowanego wykonywania połączeń i wysyłania wiadomości SMS jest zapewniana przez wielu operatorów już w ramach podstawowych pakietów. Firma, z usług której dotychczas korzystałem, również mi to oferowała, więc nie był to aspekt decydujący o zmianie dostawcy. Warto jednak wiedzieć, że nie wszystkim taka opcja jest potrzebna – u niektórych operatorów dostępne są również pakiety z limitowanymi połączeniami lub SMS-ami, ale za to kuszą one rzadko spotykaną niską ceną.

Pakiet internetowy

Dostęp do internetu w telefonie komórkowym także należy uznać za podstawową usługę, którą obejmuje każdy proponowany abonament. Standardowo operatorzy oferują kilka opcji różniących się od siebie liczbą GB – gdy limit zostanie wyczerpany, zwykle zachowujemy możliwość korzystania z internetu, ale odczuwalnie zmniejsza się jego prędkość.

Problem polega na tym, że rozpiętość możliwych do wykorzystania GB lub GB, przy których internet działa z pełną prędkością, jest często na tyle duża, że trudno dobrać ofertę dopasowaną do naszych potrzeb. Stąd nierzadko decydujemy się na wyższe, a tym samym droższe pakiety – tak na wszelki wypadek. W OTVARTA dostępnych jest kilka abonamentów obejmujących od 2 do nawet 300 GB internetu w technologii LTE/5G, a najtańsza z nich kosztuje 9,99 zł, dzięki czemu każdy może znaleźć propozycję optymalną dla siebie w atrakcyjnej cenie.

Jakość rozmów

Ile razy zdarza nam się narzekać na jakość rozmów czy zniekształcenia dźwięku podczas wykonywania połączeń? W moim przypadku przytrafiało się to aż za często, ale zazwyczaj winą obarczałem za to wyłącznie telefon. Jak się okazało – niesłusznie, bo jakość rozmów jest też uzależniona od częstotliwości transmisji mowy. Większość operatorów zapewnia transmisję mowy w częstotliwości od 300 Hz do 3 kHz, a OTVARTA – od 100 Hz do 7 kHz. Technologia HD Voice to szersze spektrum częstotliwości, a tym samym bardziej naturalny i zrozumiały oraz lepiej wyostrzony głos i redukcja ewentualnych zniekształceń.

Brak długoterminowej umowy

Większość operatorów proponuje tylko umowy na czas określony, a chęć jej rozwiązania przed upływem wskazanego okresu wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych, często dość wysokich opłat. W OTVARTA aż 5 na 7 dostępnych abonamentów nie ma określonego minimalnego czasu trwania umowy, co oznacza, że możemy bezkosztowo zrezygnować z usługi w dowolnym momencie – okres wypowiedzenia to tylko miesiąc.

Dostępność karty eSIM

Być może nie jest to argument, który w tej chwili byłby rozstrzygający, ale już wkrótce może takim się stać. Nie wszyscy bowiem wiedzą, że karty eSIM w ciągu najbliższych lat mogą całkowicie zastąpić swoje tradycyjne odpowiedniki. Choćby firma Apple, której urządzenia chętnie kupują Polacy, już w przyszłym roku zamierza rozpocząć produkcję smartfonów obsługujących wyłącznie karty eSIM. Wielu operatorów nie ma ich jeszcze w swojej ofercie – OTVARTA zapewnia do nich dostęp już w najtańszym abonamencie.

Decyzja o zmianie operatora często jest przez nas odwlekana ze zwykłego przyzwyczajenia. Skoro coś działa, po co to zmieniać? Okazuje się jednak, że może działać lepiej, a przy okazji w naszym domowym budżecie może zostawać więcej pieniędzy, które możemy przeznaczyć na inne cele lub po prostu własne przyjemności. Chcąc zmienić operatora, warto zwrócić uwagę na ofertę sieci Otvarta, która zapewnia szeroki wybór pakietów dopasowanych do potrzeb różnych abonentów, stabilny dostęp do internetu w technologiach LTE i 5G, wysoką jakość rozmów za sprawą szerokiego spektrum częstotliwości transmisji mowy oraz brak konieczności zawierania długoterminowej umowy.